Het economische geheim achter de 100 miljard yuan omzet van Singles’ Day

Elk jaar verwijst Singles’ Day, een soort Chinese ‘Black Friday’, naar China’s online promotiedag op 11 november. Omdat de ‘1’ eruitziet als een staand persoon, wordt Singles’ Day ook wel Double Eleven genoemd. Het is ontstaan ​​uit de online actie van Taobao Mall (Tmall) op 11 november 2009. Het was toen verzonnen om de stagnerende Chinese online consumptie op te schudden die leed onder de financiële crisis van 2008. Hoewel het aantal deelnemende online handelaren en promotie-inspanningen zeer beperkt was in 2009, explodeerde de omzet. Snel volgden uitbundig allerlei grote Chinese webwinkels. Sindsdien is er jaarlijks op 11 november een grootschalig evenement in de Chinese e-commerce-industrie. Geleidelijk beïnvloedt het ook de internationale e-commerce-industrie.

De binnenlandse consumentenvraag en de enscenering van de internetconsumptie zijn van groot belang

De Chinese binnenlandse consumptie ondersteunt de economische groei in China. Uit gegevens van het Chinese Nationale Bureau voor de Statistiek blijkt dat van 2013 tot 2018 het aandeel van de totale detailhandelsverkopen van consumptiegoederen in het hele land tot het BBP is gestegen, van 40% tot meer dan 44%. Jonge gebruikers, de centrale en westerse markten en de low-end markt zijn allemaal drijvende krachten achter China’s economische groei en groei in retail van de laatste jaren. Voor deze gebruikers zijn, naast hun eigen behoeften, ook gediversifieerde financiële oplossingen zoals termijnbetalingen en kredietkaarten de drijvende krachten geworden.

Neem bijvoorbeeld een Chinese e-reader die normaal meer dan 2.000 yuan tot bijna 3.000 yuan kost, wat een hoog bedrag is voor een student, heeft 24 renteloze betaaltermijnen gelanceerd tijdens de Singles’ Day festival. Dat vermindert aanzienlijk de financiële last en maandelijkse uitgaven van de studenten, waardoor de e-reader ook de verkooprecords heeft verbroken.

Dergelijke gevallen zijn talrijk tijdens de Singles’ Day-periode. Volgens informatie van Yidian Finance heeft Fenqile Mall, een online winkel die gespecialiseerd is in termijn betaalde elektronica, tijdens de Double 11 van 2021 in de vroege ochtend van dezelfde dag een omzet van meer dan 100 miljoen behaald in minder dan 10 minuten. Horloges en slimme stofzuigers waren populaire producten geworden.

Hoe kunnen buitenlandse bedrijven leren van Chinese e-commerce succes?

Om te beginnen kunnen we uitgaan van onze eigen krachten en zoeken naar kansen voor financiële en innovaties voor bedrijfsmodellen.

Verder heeft het Chinese Double Eleven Shopping Festival de kans gegrepen met de popularisering van het internet. De opkomende alleenstaande Chinese jonge consumenten hebben behoefte om gelijk te consumeren in plaats van eerst te sparen. Daarom is low-end consumptie, internet financiering, snelheid en gemak de gouden combinatie van de Single’s day formule. Om goed te kunnen concurreren kunnen westerse bedrijven niet alleen het Chinese internet business model kopiëren, aangezien het moeilijk winnen is tegen de lage prijzen en snelle levering die de Chinese bedrijven bieden. Westerse bedrijven zouden dan met eigen innovaties moeten komen, er zijn namelijk genoeg Chinese consumenten die westerse bijzondere producten en diensten zouden willen en kunnen kopen.

Elisabeth van Someren

最新的文章

相关文章